Gezondheidstips

Water
Supplementen
Fructose
Vrije Radicalen


Water is belangrijk voor de mens.

Het lichaam bestaat voor een groot gedeelte aan water, de spijsvertering alleen al verbruikt 7,5 liter water per dag. Gelukkig dat de dikke darm veel water weer terug opneemt, anders waren we nog eerder uitgedroogd. Nog eerder? Ja, want de meeste mensen drinken veel te weinig water.
Koffie, (kruiden)thee, alcohol, limonade zijn geen goede bronnen van vocht. Bijvoorbeeld 150 ml koffie kost het lichaam 180 ml vocht. (neem een glaasje water bij de koffie!) Ook veel kruidentheeën zijn vochtafdrijvend.

Overigens weten heel veel mensen het verschil niet meer tussen het hebben van dorst of honger. Dus als men eigenlijk dorst heeft, gaat men eten…..!
Een uitdroging (dehydratie) van 2% geeft al een energieverlies van 20%!

Het hebben van dorst is een slecht voorteken: het lichaam is al aan het uitdrogen! Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat met het drinken van 5 glazen water (ruim 1 liter) per dag de kans op een hartinfarct met 20% afneemt.
Drink het water rustig, bij wijze van spreken: proef het! Begin 's ochtends na het opstaan met een glas niet te koud water. Tenslotte heeft u tijdens het slapen niet gedronken en staat u op in een staat van dorst.

Drink niet meer dan twee liter per dag! Anders spoelen nuttige zaken zoals mineralen weer uit het lichaam. Mensen die bijvoorbeeld met sporten veel vocht verliezen met daarin opgelost mineralen en extra veel drinken, zullen eerder verzuren. Mineraalsuppletie is dan een must.