Gezondheidstips

Water
Supplementen
Fructose
Vrije Radicalen


Hoe zorgt u ervoor genoeg vitaminen en mineralen binnen te krijgen?

Aangezien ons voedsel veelal niet voldoende voedingswaarde heeft, is het gebruik van vitamine- en mineralensupplementen de enige oplossing.
Er zijn echter wel een aantal aandachtspunten, die in acht dienen te worden genomen om te zorgen dat wat u gebruikt ook wordt opgenomen door het lichaam.

  1. Gebruik geen willekeurige supplementen. Meer is niet altijd beter. Bepaalde vitaminen (vitamine E of A) kunnen in hoge concentraties giftig zijn. Bovendien is het mogelijk dat uw lichaam biochemisch gezien zo efficiënt werkt dat het niet persé de maximale hoeveelheid van bepaalde voedingsstoffen nodig heeft. Het is echter ook mogelijk dat de kwaliteit van uw maagzuur zo slecht is dat voedingsstoffen die u gebruikt niet worden geabsorbeerd.

  2. Ga niet af op de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH). De ADH's zijn de minimale hoeveelheden voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft voor het behoud van een uitgebalanceerde stofwisseling en ter voorkoming van deficiëntieziekten (bv. scheurbuik t.g.v. een tekort aan vitamine C). Hierbij is nog geen rekening gehouden met de specifieke behoeften van bepaalde culturele groepen, individuele behoeften of voedingspatronen.

  3. Laat u zelf testen. Er zijn laboratoria, maar ook via de in deze praktijk gebruikte SCIO-apparatuur zijn bepalingen mogelijk of er een gebrek aan bepaalde voedingsstoffen bestaat.

  4. De mate van absorptie van voedingsstoffen is afhankelijk van veel factoren, ondermeer leeftijd, gezondheid, erfelijkheid en de toestand van uw spijsverteringssysteem.

  5. Gebruik extra mineralen, zelfs als u al een goed multivitaminepreparaat slikt. U kunt er gewoon van uitgaan dat u niet voldoende magnesium of zink binnenkrijgt (dat geldt voor iedereen), gebruik in elk geval supplementen van deze twee.

  6. Kies supplementen in de vorm van citraten, fumaraten, gluconaten, aminozuurchelaten, aspartaten of picolinaten. De absorptie kan daardoor tot veertig procent worden verbeterd.

  7. Mijd mineralen in de vorm van metaalverbindingen of anorganische verbindingen (bijvoorbeeld oesterschelpen, eierschalen en het anorganische ijzer dat alle bewerkte voedingsmiddelen verontreinigt). Als het pH-evenwicht (zuur/base) niet in orde is, is de kans groot, dat calciumsupplementen ongebruikt worden uitgescheiden.

  8. Zorg dat u via de voeding voldoende vetoplosbare vitaminen en voedingsstoffen binnenkrijgt. Dat zijn onder meer vitamine E, A en D plus de essentiële vetzuren. Om het volledige vitamine D-complex binnen te krijgen (er wordt maar een deel door het zonlicht op de huid geproduceerd) dient u vis en schelp- en schaaldieren te eten, vooral vette vis zoals haring en zalm, orgaanvlees, vooral lever, en zuivelproducten, in het bijzonder kaas en boter. Als dat niet kan dient u supplementen te gebruiken.

  9. Mijd ijzersulfaten, deze irriteren de darmen.

  10. Gebruik niet meer dan 500 mg calcium per dag. Meer wordt niet geabsorbeerd.

  11. Overweeg het gebruik van (Keltische) zeezouten, JoZo-Vitaal of 'trace-minerals-combinaties'. Voeg bijvoorbeeld maximaal een halve theelepel zeezout toe aan een kwart liter water en drink dit gedurende de dag op.

Extra risico, dus meer suppletie:
  • Algehele zwakte en ziekte
  • Roken
  • Alcoholgebruik van meer dan twee glazen per dag
  • Stressvol bestaan
  • Zwangerschap en zogen
  • Ouderen (50+)
  • Diabetes
  • Hart- en vaatziekten
  • Anticonceptiepil
  • Dieet

Overleg met uw orthomoleculair therapeut, wat in uw situatie de beste aanvulling is.