Gezondheidstips

Water
Supplementen
Fructose
Vrije Radicalen


Fructose, het zoete gif


Omdat fructose geen invloed op de insulinespiegel heeft en twee maal zoeter is dan gewone kristalsuiker wordt fructose wel als gezond zoetmiddel aangeprezen.
Daarom noemen anderen fructose wel het zoete gif! De naam doet anders vermoeden, maar fructose zit niet in zulke grote hoeveelheden in de diverse fruitsoorten. Kristalsuiker bestaat echter uit gelijke hoeveelheden glucose en fructose. Omdat fructose in de lever eerst omgezet moet worden, vormt het een grotere belasting voor het lichaam dan glucose. Met dit laatste weet het lichaam direct raad mee, terwijl fructose in feite toxisch is. Het omzetten in glucose gaat moeizaam en kost veel nutriënten.

Een teveel aan fructose wordt door de lever in cholesterol omgezet. Dus een hoog cholesterolgehalte zou nog wel eens aan de inname van suiker kunnen liggen! Vooral in reformmiddelen zoet men met fructose. Zo bestaat maïsstroop bijna honderd procent uit fructose. Ook honing bevat veel fructose.

Sportdranken en andere frisdranken worden voornamelijk met fructose gezoet. Een glas jus d'orange bevat al gauw 15-20 gram en 100 gram chocola 10-15 gram fructose. Vruchten met relatief veel fructose zijn appels en sinaasappels: 5-10 gram per stuk. Andere vruchten komen nauwelijks aan 1,5 gram per portie.